The little book of faces

Jeg har den seneste tid forsøgt at udfordre mig selv kunstnerisk. En ting jeg godt kan finde lidt svær, da jeg befinder mig så utrolig godt hjemme i den der komfortzone, hvor man ved hvad man kan og kender sine begrænsninger. Der kan bare godt blive lidt kedeligt. Så jeg prøver at skubbe lidt til væggene ved at stille mig selv nogle opgaver.

Den største udfordring for mig er at lave noget der er uperfekt eller grimt. Jeg har tegnet hele mit liv og det har altid været fotorealismen som genre, der har trukket i mig. Det er indenfor for den, at jeg har trænet min streg. Jeg er perfektionist og æstetiker til benet og grimhed på den ufede måde kan gøre mig i decideret dårligt humør. Grimhed på den fede/skæve/spændende måde tiltaler mig til gengæld meget. Men min perfektionisme forhindrer mig i at lave noget der er grimt med vilje. Det var derfor præcis dét min opgave lød på.

Og med den opstod nogle ret interessante tanker for mig: Hvem/hvad bestemmer hvad der er grimt eller smukt? Kan et menneske f.eks. være begge dele på én gang? Afhænger det kun af øjnene der ser? Jeg så engang et program om skønhed. Nogle mente at man faktisk ligefrem kan sætte en matematisk formel op for hvad der er et smukt ansigt. Jeg husker ikke detaljerne, men det handlede i store træk om symmetri og harmoni. Men kan et par uens øjne, en kroget næse og en skæv mund ikke også beskrives som smukke?

Jeg har altid studeret mennesker, både i adfærd og udseende. Karakterer interesserer og fascinerer mig simpelthen. Derfor er livet som tog-pendler også ganske underholdende og en glimrende lejlighed til den slags studier. Mens jeg sad der og studerede begyndte jeg at tænke; hvad sker der hvis man ‘dissekerer’ et ansigt? Endda et ‘grimt’ ansigt (igen – hvem bestemmer?). Hvis man nu tog en mund ud af sin sammenhæng, ville den så ændre karakter og gå fra grim til smuk? Hvis man satte den sammen med et par øjne fra et ligeledes ‘grimt’ ansigt, ville de så ændre karakter?

Med de tanker opstod min lille Face Book – The little book of faces. Idéen med den slags bøger er ikke ny – jeg har set det gjort flere steder og i alle mulige udformninger. Men den er perfekt til mit lille laboratorium af ‘dissekerede’ ansigter. En hel masse øjne, en hel masse næser og ligeså mange munde = utallige muligheder.

Facebook1 Facebook2 Facebook3

Da jeg havde fået samlet en hel del af det hele, begyndte jeg at sammensætte nye ansigter og det er der nu kommet nogle små skæve personligheder ud af. De er ikke allesammen lige kønne… Og så alligevel?

IMG_0777

IMG_0841

IMG_0849

IMG_0816

Om jeg endnu har fået løst min egen opgave er jeg lidt i tvivl om, men der er i hvert fald kommet noget helt anderledes og meget uperfekt ud af det indtil videre og det føles faktisk ret fedt.

Bund

 

8 meninger om “The little book of faces

  1. Elsker dine nye karakterer du har lavet med din face book. Jeg er især vild med hende i harlekinternene (hvis du bliver træt af hende, så sender du hende bare i min retning ;-) ). Kan alt for godt genkende perfektionisme du beskriver i indlægget. Så det er skønt at høre at du har kunne bogen til at tænke udenfor rammerne.
    Hav en skøn fredag!

  2. Ej! Jeg har slet ikke rost den bog nok, da jeg så den på Instagram troede jeg måske det var en du havde købt, selvom skriften på forsiden mindede om din?? Den er jo superfin!! og hvor er der kommet nogle rigtigt skønne damer ud af den :-) Uperfekte og smukke!

    1. 1000 tak søde Pia! Jo, den har jeg skam siddet og klippet helt selv. Men det kunne altså også være lidt sjovt, hvis man kunne få trykt sådan en til salg. Og tak, jeg er faktisk også meget glad for mine uperfekte damer – de er ganske særlige :-)

  3. Skøn bog og super god (og inspirerende) idé… Det kom der helt sikkert noget godt ud af, hvis du spørger mig. Det skæve er tit bare lidt mere interessant ; )

  4. Tak skal du have :-) Disharmoni og mærkelighed er bare mere spændende, det er der slet ingen tvivl om og det er den bog perfekt til at skabe. Måske man også kunne bruge ideen som en sjov beskæftigelse for børn? God weekend! :-)

  5. Guuuud, jeg troede også, at det var en bog, du havde købt! Du er simpelthen så vild til at tegne, Mette! Sådan en bog ville da være genial til børn også.
    Helt vildt spændende at høre om processen og dine tanker bag – fedt, du udfordrer dig selv! Og virkelig spændende ting du kommer op med! :)
    Kh. Louise

    1. Haha :-D Der snød jeg jer åbenbart lige! Den er jo supernem at lave med med ungerne også. Det er bare at klippe og så tegne. Fedt at høre, at du fandt det interessant at høre om tankerne bag. Jeg kan selv godt lide at vide hvordan ting er opstået. Det føjer ofte en ekstra dimension til, synes jeg. Tak skal du ha’ Louise! <3

What's on your mind?

