Breakfast of Champions

Jeg ville ønske der fandtes et andet navn for denne morgenmadsret. Køleskabsgrød… Lyder ikke specielt lækkert, vel? Men det er det. Jeg så opskriften ovre på The Food Club og da jeg altid er på udkig efter inspiration til lækkert, men NEMT (og mættende) morgenmad, ville jeg give det chancen alligevel, trods det lidet flatterende navn. Og nu elsker jeg det faktisk.

Køleskabsgrød

Så nemt er det:

Hæld en del havregryn (eller andre typer gryn), en del mælk (yoghurt kan sikkert også bruges) og en tsk agavesirup (eller andet sødestof) i en skål. Bland sammen, dæk det til og sæt det i køleskabet natten over. Så har du morgenmaden parat næste morgen.

For at gøre det lidt mere interessant, og ikke mindst farvestrålende, kommer jeg ofte lidt blåbær eller hindbær i og lader det trække sammen med de andre ingredienser natten over. Og inden det skal spises topper jeg det så med bananskiver, æblestykker eller andet frisk frugt og frysetørret hindbær. Det kan også anbefales at blande lidt kanel i grøden.

Jeg er stort set altid sulten (okay, mildt overdrevet, but still…), men det her kan jeg faktisk køre rimelig længe på. I skulle tage og prøve det. Men skal vi ikke kalde det noget andet, hva?

 

 

8 meninger om “Breakfast of Champions

  1. Ligner det jeg spiser om morgenen – mit trækker bare ikke natten over – i stedet laver jeg grøden i mikroen, og topper med frisk frugt og rosiner. Jeg bruger rosinerne som “sødemiddel”.
    Kan ikke lige komme op med et smart navn :D

  2. Det kan jo kaldes musli.. :-) oprindelig er musli en blanding af gryn, nødder og kerner, som sættes i blød med mælk natten over… Og næste dag blandes med en smule tykmælk/ymer eller lignende – nogle mener også der skal juice i….
    Må prøve det en dag, har altid synes det var lidt underligt, min det ser nu meget lækkert ud, og hvis man så kan køre på det hele formiddagen, er det jo perfekt!

    1. Nå! Jeg var slet ikke klar over at müsli startede på den måde. Det var da interessant :-) Juice, alligevel…? Jeg kan i hvert fald klart anbefale dig, at prøve det. Og så synes jeg da bare vi kalder det müsli fra nu af ;-)

  3. Jeg må godt nok også indrømme, at jeg er blevet hooked, efter at have begyndt at lave det på 50/50 yoghurt og vand, frem for mælk – elsker det syrnede element deri, så bliver det heller ikke så pjasket. Yaiks, det er godt. Og så med et godt drys kanel og bananskiver på toppen, yumyum.

    – Anne

    1. Jeg må vist også hellere prøve den kombination snart. Det mætter sikkert også endnu mere, kan jeg forestille mig. Tak for input, Anne :-)

  4. Åh, ved du hvad? Det har faktisk et navn! De kaldes “overnight oates” og jeg er også stor fan af dem herhjemme! :-)

What's on your mind?

