DIY: Blyantholder

Jeg er muligvis ikke den eneste der har søgt højt og lavt på utallige loppemarkeder efter sådan en plastik blyantsholder, som ethvert børneværelse med respekt for sig selv, var udstyret med i 80’erne. Vel?! For det er vel derfor det aldrig er lykkes mig at finde en…

Så nu har jeg lavet den selv-agtigt. Godt nok ret langt fra originalen, men alligevel er jeg blevet ganske godt tilfreds. Det var egentlig den her sag, fra Ferm Living, der satte gang i projektet. For åh, hvor ville jeg gerne have haft, at den blev i “kobber”, men det er endnu ikke lykkes mig at opspore selvklæbende folie i “kobber-farvet”, så i stedet valgte jeg noget “70’er smørrebrætsmønstret” folie. Men håbet om at finde kobber er stadig lysegrønt, og skulle det lykkes får de nu nok noget nyt tøj på en dag.

Blyantholder5

Jeg har savet mig nogle rør i to forskellige størrelser omkreds og i lidt forskellige højder. De fleste stofbutikker har som regel tomme paprør fra deres stofruller, som de hellere end gerne vil af med, hvis man spørger pænt. Men ellers tror jeg bestemt at tomme toiletpapirs- og køkkenruller også sagtens kan bruges.

Blyantholder1

Rørene blev malet indvendigt og på kanterne og fik derefter en gang lak. Bundende er skåret i en kraftig æskekarton og derefter limet på med hobbylim.

Blyantholder3

Til sidst blev rørene beklædt med den dobbeltklæbende folie. For at undgå alt for megen hidsighed irritation fra min side, klippede jeg foliestykkerne lidt for store og skar det til i begge ender, efter det var sat på røret.

Blyantholder4

Den opmærksomme læser har måske på nuværende tidspunkt bemærket at kanterne, som før var hvide, nu er sorte. Korrekt! Jeg ombestemte mig. Og så fik et enkelt af rørene lige en tur med en koralfarvet tusch. Bare fordi.

Jeg har endnu ikke limet mine sammen, men det er naturligvis det sidste skridt i processen. Hvis man vil. Jeg venter lige og ser om jeg skulle finde det der “kobber” engang…

Blyantholder6

Og nu jeg var igang, fik skitsebogen også lige en smørrebræts-forside og koralfarvet tusch på siderne.

Notesbog

Håber I har nydt solen mens den var her. Himmelen over Århus er i hvert fald temmelig farveløs idag, men så er det jo godt man har nogle projekter at kaste sig over.

Forresten, hvis nogle af jer ved et sted man man købe det der kobberfolie, må I endelig sige til.

14 meninger om “DIY: Blyantholder

  1. Nøj hvor er de fede!!!! Jeg er da fuldstændig tosset med den folie 😃og har netop gået og kigget på et rør fra stof jeg tilfældigvis har stående.

    1. Tak Mette :-) Jamen, så er det da helt oplagt hvad du skal bruge det rør til ;-) Folien vinder faktisk også ved nærmere bekendtskab – jeg er blevet helt glad for det selv :-)

  2. Ihh de var fine! Måske kan jeg hjælpe dig med kobberfolien :-) både Søren og min svigermor er jo skiltemaler, så jeg har mulighed for at skaffe folie i alle mulige farver, jeg hører dem lige om de måske skulle have noget kobberfarvet på lager :-)

  3. Hvor er den fine retro folie fra? Den er jeg vild med!
    Hvad med at spaymale i kobber. Jeg har fundet en spray, som er virkelig fin kobberfarvet fra Creas, den hedder Molotow Burn. (du kan se den på min instagram, hvis du vil se farven).

    Jeg får stadig lidt tics af alt det firsergrej, som begynder at titte frem, men en blyantsholder har vi alle da brug for:)

    */Cecilie

    1. Hej Cecilie, folien er købt i Colorama i Århus (Nørre Allé), men jeg vil tro at mange større farvehandler kunne ske at have det også.
      Jeg overvejede også at spraymale dem kobberfarvet i stedet, men var ikke sikker på at den meget ru og matte overflade på rørene ville give det rigtige grundlag for et godt resultat. Men det er selvfølgelig værd at eksperimentere med, hvis foliejagten ikke skulle give pote. Tak for tippet med farven :-)

  4. Jeg synes de er super fine, og jeg kan nu meget godt lide printet på dem selvom det ikke er kobber :-) god idé at bruge stofruller!

    1. Tak skal du ha’! :-) Ja, det er nu meget sjovt at se det mønster, som de fleste nok kender, i en helt anden forbindelse.

    1. Mange tak Trine :-) Som skrevet længere oppe, er folien fra Colorama i Århus. Jeg kan desværre ikke huske navnet på producenten, ellers kunne man nok også finde det på nettet. Men det er de samme som laver helt almindeligt ensfarvet hyldepapir. God jagt :-)

  5. Av altså hvor er de bare smukke! Super smukke endda, og vildt lækkert med folien og kanten er super eminent! Håber du nyder aftenen og ha en super dejlig weekend og tak for idéen

    1. Aj, 1000 tak Mette! :-) Måske var det slet ikke så tosset alligevel med den folie ;-) Ha’ selv en rigtig dejlig weekend :-)

What's on your mind?

