Verdens nemmeste boller

For 5-6 år siden fandt jeg en bolleopskrift bag på en pose Aurion-mel og jeg har stort set ikke brugt andet end den siden. Man skulle tro at det blev lidt kedeligt i længden, men det er faktisk ikke sket endnu – måske fordi den kan varieres så meget, at det nærmest er svært at bage den samme bolle to gange i træk.

Boller

Der skal bruges:

10-15 g gær

5 dl vådt

600 g tørt

1 – 2 tsk salt

Gæren opløses i det våde, det tørre hældes i og røres godt rundt (kan gøres med en grydeske og armmuller). Dejen hældes i en lufttæt beholder og sættes i køleskabet natten over, eller min. 8 timer.

Bages ved 225 grader (alm. ovn) i ca. 25 min.

Når jeg bare skriver ‘vådt’ og ‘tørt’ er det fordi, at det er dér det bliver sjovt. Man kan bruge hvad man har i skabet af forskellige typer mel og kerner og blande fuldstændig efter temperament. Jeg vil personligt gerne have mine boller lidt grove, så jeg bruger som regel grove meltyper, som fuldkornsspelt eller grahamsmel og blander dem med sigtet spelt eller ølandshvede. Derudover kaster jeg med løs hånd forskellige frø og kerner i. Meget ofte hørfrø.

Det ‘våde’ kan sagtens bare være vand, men jeg har opdaget at hvis jeg skifter halvdelen af vandet ud med yoghurt, bliver bollerne lidt mere lækre og spændstige. Men yoghurten kunne også sagtens være kærnemælk, A38 eller hvad man nu ellers lige har i køleskabet.

Eneste ulempe ved disse boller (som med så meget andet brød uden alle mulige e-numre i, vel egentlig) er at de ikke er så spændende på 2. dagen, men dejen kan sagtens holde sig 3-4 dage i køleskabet – på den måde behøver man kun at bage de boller man har brug for.

Bon appetit!

 

 

6 meninger om “Verdens nemmeste boller

  1. Ihh tak!! den opskrift har jeg længe ønsket mig af dig ;-) Det lyder bare så fantastisk nemt! og sikke mange muligheder i en opskrift. Jeg vil glæde mig til at bage de første boller ala Mette ;-) Mums!

    1. Ups! Det lyder som om jeg har glemt at give dig den rigtig mange gange, sorry ;-) Men værs’go. Jeg tror du vil blive glad for den :-)

  2. Skøn opskrift og kunne sikkert også blive god med lidt surdej. Ikke fordi din opskrift ikke er lækker nok i forvejen! Tusind tak for opskriften og ha en dejlig solrig uge :-)

    1. De kunne helt sikkert blive gode med surdej, og så snart jeg får overvundet mig selv til at prøve at holde sådan en fætter i live, skal det helt sikkert prøves. Selvtak Mette, og rigtig god uge Kr. Himmelfartsferie :-)

What's on your mind?

