Knækbrød uden mel

Jeg har forsøgt mig lidt med forskellige knækbrødsopskrifter på det seneste og nu tror jeg at jeg har fundet en skat! Jeg er meget glad for brød, spiser det hver dag og også flere gange om dagen. Min mave deler bare ikke helt den glæde med mig, så jeg har lidt været på udkig efter noget der kunne erstatte noget af brødet, men stadig give mig fornemmelsen af det. Og her er det. Banalt og enkelt. Knækbrød bagt uden mel. Jeg har fundet opskriften her, men gentager den gerne.

Knækbrød2

Til en bageplade knækbrød, skal du bruge:

2 dl hørfrø

1 1/2 dl græskarkerner

1 dl sesamfrø

1 dl solsikkekerner

2 tsk salt

1 1/2 koldt vand

1 æg

Alle frø og kerner kommes hele i en skål. Salt vand og et pisket æg hældes over og røres sammen. Lad det stå en times tid, så hørfrøene kan suge noget af væsken.

Hæld derefter dejen ud på en bageplade og glat den ud med en dejskraber eller ligende. Det er meningen at dejen skal være våd og blød. Smør dejen ud til det dækker den meste af bagepladen, men stadig er tæt.

Bag knækbrødet i en forvarmet ovn, ved 125 grader. Den oprindelige opskrift siger 2 timer, men min ovn er åbenbart hypereffektiv, så mine var færdige efter 1 1/2 time. Så hold øje med dem og tag dem ud når de virker faste og sprøde.

Opbevar dem i en lufttæt beholder og så har du knækbrød til mange dage.

Jeg lavede efterfølgende en variant, som blev lidt mere snack-agtig og som er god til den lille lækkersult. De fungerer nemlig perfekt som kiks til en kop kaffe eller the.

Tilføj dejen 1-2 tsk kanel, en håndfuld rosiner og tørrerede æblestykker (efter behag).

Knækbrød1

Næste gang vil jeg prøve at lave en krydret variant med lidt tørret oregano og nigellafrø. Jeg forestiller mig, at det må være perfekt til en god hjemmelavet humus.

Bon appetit

 

 

 

12 meninger om “Knækbrød uden mel

  1. Uhmmm lækkert siger jeg bare:-) Og GOD ide med at tilføje tørret frugt. De skal prøves! Jeg kan altså også anbefale surdejsbrød bagt på andet end ren hvede naturligvis. Jeg bager selv et brød med øko rug, øko spelt og lidt øko hvede plus surdej, som min mave stort set elsker. Det må være noget med de mælkesyrebakterier som er godt. Ellers er det bare tilfældigt:-)

    1. Jeg bager også altid kun med andet end hvedemel, men hvis det er gluten der volder problemerne, så hjælper det jo desværre ikke meget. Men jeg ved ikke om det er det. Jeg tror du har helt ret med det med mælkesyrebakterierne – de er jo gode for maven. Nu har jeg også fået købt Meyer’s Bageri, så jeg har planer om at kaste mig ud i Projekt Surdej snarest :-)

      1. Nej det er rigtigt. Hvis det er gluten kan det jo være ligemeget. Jeg håber ikke du har glutenallergi:-( Det er verdens bedste bagebog…og surdej er simpelthen et must og fantastisk nemt:-)

  2. Skøn skøn opskrift kære Mette. Uhm elsker knækbrød og da vi jo faktisk ikke spiser brød er denne opskrift så hjertens velkommen. Tørret er en super lækker idé. Jeg har selv prøvet med kakaonibs og kanel, de er gode til lækker sulten. Håber maven blir bedre og du finder ud af hvad din krop helst skal undgå. Ha en super smuk dag og tusind tak for opskriften!

    1. Så synes jeg bestemt du skal prøve denne opskrift Mette! Og måske ville det slet ikke være tosset med kakaonibs i. Det havde jeg slet ikke tænkt på :-)
      Nu bliver jeg da helt nysgerrig efter at høre hvad I spiser istedet for brød. Alt inspiration er særdeles velkomment :-)

    1. Jeg er glad for at du fandt ud af det, Maria. Selvom min kæreste er svensker er jeg ikke helt så god til svensk endnu, at jeg ville kunne fortælle dig det ;-) God fornøjelse med bagningen! :-)

What's on your mind?

