DIY: Galaxy-kjole

Er det ikke vildt, hvad man kan lave med en forstøver og en flaske Klorin…!? Ja, jeg er altså stadig helt på toppen over, at man kan lave sådan et print selv, og så så nemt!

Jeg greb lige hvad jeg havde i skabet, som var en lille sort sag fra H&M, men egentlig ville jeg hellere have haft en lidt oversized T-shirt kjoleagtig ting. Sådan en må opstøves og så må jeg igang med at lege igen.

Man skal bruge:

– Aviser til afdækning

– En forstøver

– Klorin

– Et stykke beklædning

– Evt. en hårtørrer til at speede processen op

Galaxy1

1. Start med at blande 1 del klorin til 4 dele vand i forstøveren. Hvis man senere bliver lidt dumdristig modig, kan man lave en lidt mere koncentreret blanding og lave effekter med.

2. Spray med løs hånd de steder på tøjet, hvor du vil have en effekt og lad det trække ind i stoffet.

3. Man kan fremskynde blegningsprocessen ved at tørre på områderne med en hårtørrer.

Galaxy2

4. Sådan så min kjole ud efter jeg havde sprayet godt med 1:4 blandingen. Derefter blandede jeg en portion med halvt af hver og sprayede ovenpå nogle af de områder der var blevet bleget, for at prøve at lave lidt mere “dybde” i printet.

Galaxy3

Og så endte det således…

Galaxy4

Men så var det, at det greb lidt om sig… For jeg ville lige prøve at lave nogle blinkende stjerner, tegnet med en tandstik og en endnu mere koncentreret blanding, og det kan man så diskutere graden af vellykkethed med… Så det punkt skal man nok bare springe over.

Galaxy5

Jeg kan virkelig anbefale, at man kaster sig ud i dette projekt, hvis man kan lide den galaxy-print tendens der er for tiden, for det er altså rigtig sjovt at lave. Dog også lidt udfordrende, hvis man er typen der har det bedst med kontrol, for det har man ikke meget af her. Det er umuligt på forhånd, at sige hvordan stoffet vil reagere på klorin-blandingen, så måske skal man ikke lige ofre sin allerdyreste Acne T-shirt på projektet. Siger det bare… ;-)

19 meninger om “DIY: Galaxy-kjole

  1. SKØNT Mette!! Jeg er helt solgt :-)
    Sidder og gennemgår klædeskabet i hovedet. Pokkers at jeg ikke har noget der egner sig til en ordenlig spand klorin ;-) Idéen kommer dog helt sikkert i bogen! -For sådan et print kan jeg da slet ikke leve uden!
    Go aften til dig

    1. Mange tak, Frk. Hansen :-) Jeg håber du finder noget der kan bruges til projektet, for det skal næsten prøves. Er glad for at du også kan bruge ideen. God dag til dig :-)

  2. Hvor er den blevet fin! ;-) Får også helt lyst til at prøve! Har godt set det på nettet, hvor der er leget med både klorin og farver. Glæder mig til at høre mere om processen imorgen ;-)

  3. Hvor ser det bare ualmindeligt inspirerede ud, jeg må også en tur i klædeskabet for at se om der er noget jeg kan kaste mig over. Tak for skøn inspiration!! Forresten har du fået din bog? Jeg har sendt den i lørdags :-)

    1. Åh juhuuu Mette! Så ligger der nok en seddel hjemme i min postkasse. Er mest hos kæresten for tiden, så jeg har ikke lige fået tjekket i denne uge. Jeg GLÆDER mig :-) Og dejligt at høre, at det kunne inspirere dig :-)

  4. Det ser fint ud – men jeg tænker på, om ikke klorinen opløser stoffet? ved ikke om du har set, hvad der sker, når man prøver at rense f.eks. et fortelt til campingvognen med en klorinopløsning, men alle trådene går i opløsning.
    Men når det så er sagt, kunne man jo også forestille sig, at man skar nogle skabeloner ud med evt. bogstaver, eller motiver, i noget selvklæbende folie, og så limer det på blusen, inden man sprøjter med klorin blandingen. Og så tager man selvfølgelig folien af, når man er færdig. Så ville man også få et mønster på.
    Hvad med at bruge din metode med maling i stedet for? Hvis man får maling på tøjet, går det jo heller ikke af i vask. Hvis malingen er for tyk, kan man jo bare fortynde den med vand, det skal nok hænge fast alligevel, tænker jeg ! ;-)
    Kh.
    Sanne D.J.

    1. Hej Sanne
      Kender ikke lige til problematikken med fortelte…;-) Jeg har dog både vasket kjolen og haft den på flere gange, uden at stoffet har ændret sig, så det er ikke et problem. Tak for ide og forslag. Havde faktisk overvejet at prøve Panduro’s nye stofmaling på spray. Måske man kunne opnå lidt af det samme med det :-)

  5. Av altså hvor er den super sej! og kan godt li de små planeter du fik lavet til sidst, det ligner små eksplosioner! Den er så flot, skal da vist også snart have det afprøvet :-)

      1. 1ooo tak fine Mette. Synes helt sikkert at du skal prøve det! :-) Og tak, jeg er kommet godt over forkølelsen – det var heldigvis bare et pare dage på sofaen der skulle til. Ha’ en dejlig dag!

  6. Vær opmærksom på, at klor ødelægger strukturen i tekstilerne og mørner tøjet. Uld, silke og nylon bliver ødelagt af klorholdige midler. Klor anbefales derfor ikke som blegemiddel. Men når det er sagt så ser det så fedt ud! og jeg ville ønske jeg kendte en metode hvorpå man kunne lave det samme men med noget andet end klor. synes faktisk at de små tandstikstjerner er prikken over i’et og det ser slet ikke tosset ud som du synes :)

    1. Som jeg skrev et andet sted i denne tråd har kjolen ikke taget spor skade af behandlingen. Selv ikke efter maskinvask. Og det skyldes jo nok at det er bomuld. Er helt enig i at man ikke skal forvente et godt resultat på uld eller silke og lign. Og som sagt, ej heller bruge det dyreste stykke tøj man kan opstøve. Det er jo mest bare for sjov… ;-) Men tak, jeg er glad for at høre at stjernerne ikke er helt i skoven :-)

What's on your mind?

