Nye tider?

Jeg er, her i kølvandet på årskiftet, stødt på to nye tiltag, som jeg synes er lidt interessante. Og som får mig til at tro på, at vi faktisk er på vej mod nye tider i forhold til vores skræmmende store forbrugsorgie. Fundamentet som bloggen her er bygget på, består af tanker og ønsker om, at vi skal blive bedre til at bruge de ting vi har i vores skabe, ved f.eks. at ændre lidt på tingene og derved give det nyt liv. Og at vi skal (lære at) lave ting selv med vores hænder i stedet for bare at købe og købe i vildskab. Bevares, jeg skal ikke gøre mig bedre end nogen andre. Jeg elsker tøj. Jeg elsker sko. Og jeg elsker at shoppe ting til min bolig. Men jeg synes samtidig, at vi som forbrugere har et stort ansvar for at være yderst bevidste om vores valg når vi går ud og køber. Jeg ville f.eks utrolig gerne være sådan en der køber lidt, men godt. Kvalitetsvarer skabt med omtanke og som jeg derfor ved at jeg vil værdsætte meget mere, fremfor billigt skrammel, som man derfor smider ud “med god samvittighed” når det går i stykker. For det gør det. Men jeg falder jo stadig, gang på gang i skrammel-fælden, fordi kvantitet desværre ofte lyder som kvalitet, i ørene på en fattigrøv. Uanset hvilken type shopper man er, synes jeg i hvert fald at der er en sjov udfordring i at få sit tøj til at leve så længe som muligt, og ofte er det så lidt der skal til.

Det er måske ved at være en halvgammel nyhed, men nyt er det i hvert fald at H&M nu også hopper med på genbrugsbølgen. Det vil fra februar 2013 være muligt at bytte sit brugte tøj i H&M’s butikker og til gengæld få et rabatbevis på 15% for hver fyldt pose med tøj man kommer med. Jeg forestiller mig, at der findes mange meninger, af både positiv og negativ karakter, om den sag og jeg vil nu nok fortsat forestrække at aflevere mig aflagte hos en velgørende organisation. Men initiativet er forfriskende. Og et tegn på omtanke og ansvarlighed. Og det kipper jeg gerne med hatten for.

Og nu vi er ved initiativer, er der et andet sjovt initiativ jeg synes jeg lige vil gøre opmærksom på. Facebookgruppen Non Shoppers Unanonymous er stiftet af Frederikke Lett, som er stået af forbrugsræset og ikke har brugt penge på tøj i et halvt. Det har været så stor en succes, at hun nu vil tage et halvt år mere og samtidig har dannet sig en gruppe af med-non shoppers til at gøre udfordringen ekstra sjov. Jeg synes det er en ret sjov ide, som uden tvivl ville være sund for rigtig mange af os at udfordre os selv i. Du kan læse mere om Frederikkes oplevelse af det første halve år her.

Er I her endnu, eller er I faldet i søvn derude…? Jeg er færdig nu. Næsten…

Tøjet på nedenstående billeder er et udpluk af mit ‘Projekt Garderobe Make Over’ som kommer til at foregå hen over de næste måneder. Jeg har så mange ting i min garderobe, som med lidt omforandringer sikkert kan få en renaissance. Det er i hvert fald forsøget værd.

Kluns

Strik

 

 

8 meninger om “Nye tider?

  1. Nu er jeg ikke den store shopper, og jeg kan nemt gå halve år uden at købe nyt.
    Jeg er på ingen måde den typiske kvinde, på det område :D
    NÅR jeg så køber, så køber jeg f.eks. tøj fra mærker jeg synes holder kvaliteten, og derfor handler jeg ikke hos H&M. For mig er deres tøj “smid væk tøj”, og så køber man noget nyt H&M tøj, som så også “smides væk”, når nyhedens interesse har lagt sig. Sådan er det med discount. Fint initiativ de sætter op H&M, men lige som McDonalds desperat forsøger at lancere sig som sundt fastfood, virker dette initiativ som popsmart udnyttelse af den bæredygtighed nogle af os tænker meget over.
    Det ville klæde dem, at kigge nærmere på de vilkår deres arbejdere har i fjernøsten, og den forurening der genereres ;-)

    Som det ses faldt jeg ikke i søvn – jeg gik nærmest i selvsving :D

    Til gengæld synes jeg det er et FEDT initiativ, at du gennemgår garderoben og pifter de ting op, du synes der trænger. Det er bæredygtighed i højeste potens! :)

    1. Tak skal du ha’ Marianne :-) Og jeg er enig med dig hele vejen igennem. Jeg nærer bare et naivt håb om, at dette kunne være starten på noget større og at både forbrugere og producenter så småt er ved at ændre kurs mod en større bevidsthed. Det ville klæde kloden ;-)
      Og jeg tager hatten af for din måde at shoppe på. Det er jo præcis sådan jeg gerne vil gøre selv. Sådan vi alle bør gøre.
      1000 tak for din kommentar :-)

  2. Tak for dine ord Mette :-)
    Jeg forsøger efter bedste evne, at tænke mig om m.h.t. diverse indkøb , og især også, at undgå madspild. Det er en praksis jeg har ført i mange år, for jeg hader at “smide penge ud af vinduet”. Jeg synes dog, at jeg er lidt problematisk m.h.t. indkøb af krea produkter, for jeg er alt for selektiv! Jeg skal være 100% sikker på et eller andet projekt, inden jeg overvejer at bestille materiale hjem. Det bremser mig altså noget, og det irriterer mig. Det er ikke nemt at være impulsiv, hvis der ikke er så mange materialer at arbejde med. ….
    Nu er mit Nytårforsæt så at Pin’ne mindre og lave mere, så Dankortet bliver forhåbenligt brugt lidt oftere i den kommende tid. He he :)

    1. Haha, det er et godt fortsæt! Jeg tænker ofte det samme :-) Og jeg ville da ønske at jeg kunne være lidt mere selektiv med mine indkøb af projekter. De har det med at vokse mig over hovedet ind imellem. En gylden middelvej måske…? ;-)

  3. Så fine ord kære Mette – Kan rigtig godt lide tendensen med at køre i lavere gear mht. forbruget, bæredygtig levevis blir det nye sort sikkert mht. det meste og det er en rigtig god udvikling. Men der må jo selvfølgelig være nogen som taber i længden, når hvis vi ikke forbruger så meget. Ej hvor jeg glæder mig til, at se hvad du finder på! Jeg er selv helt klart en hat til t redesigne mit tøj, plejer bare at sætte det anderledes sammen, så glæde mig til din inspiration. Er det kun min reader som ikke virker? Den viser kun indlæg som er et halvt år gammelt. Håber du får en fantastisk uge!

    1. Tak Mette :-) Jeg er også lidt begejstret for denne tendens må jeg sige, og har faktisk lige idag læst endnu en artikel om non-shopping, som åbenbart allerede er the shit i Norge og Sverige. Men du har ret – nogen taber selvfølgelig lidt på det. Jeg vælger dog at tro, at når nogle døre lukkes, åbnes nogle nye.
      Jeg bruger faktisk ikke rigtig min reader, så det har jeg slet ikke lagt mærke til… Ha’ en dejlig uge, Mette :-)

What's on your mind?

