DIY: Moster Åse-kage

På utallige opfordringer (eller… i hvert fald to…) kommer nu opskriften på Moster Åse-kagen. Denne chokoladekage er en klassiker i min familie. Den er opkaldt efter min moster, men i min erindring var det egentlig mest min Bedste der bagte den. Ind imellem gjorde min mor også, men de sidste 15-20 år har det mest været mig der stod for den tradition.

Du skal bruge:

300 g smør eller margarine

400 g sukker

4 æg

2 tsk vanillesukker

2 tsk bagepulver

8 spsk kakao

350 g mel

1 1/2 dl mælk

1 1/2 vand (kogende)

1. Rør smør/margarine og sukker sammen og rør derefter æg i.

2. Bland vanillesukker, bagepulver og kakao i melet.

3. Rør det i dejen, sammen med mælken.

4. Rør derefter det kogende vand i.

5. Kom dejen i en smurt bradepande (Ca. 28×25 cm) og bag kagen midt i ovnen ved 175 grader i 40-45 minutter.

Glasuren laver jeg af flormelis, kakao og kokosmel, rørt op med et shot espresso. En sjat almindelig kaffe virker også.

Det gode ved denne kage er, at den faktisk kun bliver bedre efter et par dage i køleskabet og at den med fordel kan deles i flere stykker og fryses.*

IMG_6976

 

 

IMG_6978

* Faktisk er den så god, at min gamle kat engang, ved egen hjælp åbnede lågen til fryseren og spiste af den frosne Moster Åse-kage. Need I say more?

Enjoy!

 

 

6 meninger om “DIY: Moster Åse-kage

  1. Uhmm den kage er god :-) vi har faktisk en meget lign. i min familie og den hedder “Den du ved nok” og den bliver også bare bedre og bedre. Hi hi et sjovt lille minde til slut, så findes der vist ikke større bevis. Ha en dejlig weekend søde :-)

    1. Hehe, ja du har vist fået serveret den kage en gang eller 10 ;-) Til gengæld tror jeg da aldrig jeg har smagt “Den du ved nok”?! Ha’ selv en super weekend :-)

  2. Uhm Mette! Selvfølgelig en opfordring på opskriften, uhm bare navnet moster Åse! Den ser bare dejlig ud, tusind tak for opskriften det må katme være den næste kage der skal bages :-) ha en rigtig dejlig weekend og dejligt look på bloggen :-) thumbs up

What's on your mind?

