DIY: Frynsehalskæder

I tidernes morgen, da jeg delvist ernærede mig som selvstændig designer, lavede jeg disse frynsehalskæder . Men verden (eller i hvert fald Århus) var åbenbart ikke lige klar til frynsehalskæder dengang, så de hænger stadig herhjemme hos mig.

Jeg synes nu faktisk at de er ret fine og kan peppe selv den kedeligste t-shirt op på et sekund. Og nu – hvor enhver garderobe med respekt for sig selv, bør indeholde mindst et par statement-halskæder (ifølge modebranchen, that is…) – får de lige en chance mere.

 

 

 

 

 

 

 

 

Eftersom det er længe siden, at jeg lavede dem har jeg ikke en billede tutorial at vise. Men de er virkelig ganske simple og tager ikke lang tid at lave.

For dem alle gælder, at jeg har taget stykke frynsebånd i en passende længde + et par centimeter mere. Så har jeg syet en rynketråd igennem det øverste stykke af det og rynket det let sammen. Dette gør at frynsen kommer til at hænge meget pænere, uden at gabe ud fra brystet når man har den på. Hvis man ønsker flere lag, enten af andet frynsebånd eller blonde, gør man det samme med det og syr det derefter ovenpå det første stykke. Til sidst syes to stykker kæde i, i den længde man ønsker det og afsluttes med en smykkelås og en O-ring. Se evt. her eller her.

Et par af dem har jeg, som det ses, efterfølgende dekoreret med et stykke kæde og en stofblomst fra en lyskrans. Og her er det jo virkelig kun fantasien der sætter grænserne.

God fornøjelse.

P.s Mange større stofbutikker har beskedne udvalg af frynser. Dem jeg har brugt her, har jeg købt på lagersalg på Århus Possementfabrik. Der kan man gøre fantastiske (og billige!!) køb, og hvis du tilmelder dig deres nyhedsbrev, får du en melding om deres halvårlige lagersalg.

 

 

11 meninger om “DIY: Frynsehalskæder

  1. De er så smukke! Du er fantastisk go, Århus var åbenbart bare lidt langsom i optrækket ;-) en overgang jeg syede også frynser på alle mine tørklæder og veninderne synes de var rædselsfulde og umoderne, men lidt efter kom muntheplussimonsen med et frynsetørklæde. Er så vild med dem alle sammen med især nr. 3! Tusind tak for fed inspiration og ha en dejlig dag

    1. 1000 tak Mette! :-) Frynser er bare så dejligt dekadente! Og Århus er altså generelt bare lidt svær at få op af stolene – før H&M og Bestseller har lavet det, så gælder det ikke ;-) Er glad for at du kunne bruge det. Ha’ en fed aften.

  2. De er da bare så fine. Nu ved jeg da hvad jeg skal lave i weekenden hvis jeg kan finde nogle fine frynser. Jeg er faktisk lige ved at tro at jeg har nogle i gemmerne fra nogle gamle gardiner jeg har arvet engang. Så jeg må til at lede :). Jeg tænker også, at det kunne være fint at sy nogle fede knapper på.

  3. Tak skal du have! Fedt, hvis du har noget liggende – det bliver jo næsten kun bedre hvis det er frynser med en historie :-) Og jeg tror du har helt ret med knapperne.

  4. Jeg er så klar til frynsehalskæder!
    Især nr. 2 er virkelig fin. Jeg skal helt klart ud og lede efter frynser.
    Du er simpelthen så inspirerende Mette… tak, tak, tak :-)

    Hilsen Frk. Hansen

    1. Det er da SÅ meget mig der takker, Frk. Hansen! Jeg er bare superglad for at kunne inspirere :-) Jeg håber vi får lov at se hvad du får lavet :-)

What's on your mind?

