DIY: Dyre lysestager

Get it? Dyre… Ha! Denne ide er direkte kopieret stærkt inspireret af noget jeg så ude på nettet. Og hvis du er en ivrig Pinterester som jeg, er du måske stødt på den også. Men jeg syntes simpelthen ideen var så god og fin, at jeg bare måtte prøve det. Jeg har spraymalet plasticdyr. Jep! Nå ja, og limet en dims ovenpå, som der kan sidde et stearinlys i. End of story.

 

 

Og jeg ELSKER faktisk resultatet. De har fået et virkelig fint og nærmest skrøbeligt porcelænsagtigt udtryk og ligner jo næsten noget Royal Copenhagen kunne have stået for.

Jeg har brugt:

– Plasticdyr (Hesten og isbjørnen er genbrugsfund. Elefanten er fra Tiger. Dyrene skal selvfølgelig have en vis størrelse og tyngde, for at det fungerer)

– Holdere til stearinlys (Sådan nogle juletræslys-holdere f.eks)

– Hvid spraymaling (Vælg den med glans, hvis du også vil have porcelænslooket)

– En god, stærk lim

 

 

1. Lim lysholderne på dyrene på det mest plane sted du kan finde. Lyset skal jo helst kunne stå helt ret. Hvis du, i modsætning til mig, er den tålmodige type, så har du inden dette punkt, naturligvis lige renset dyrene af med sprit og endda evt. givet dem en let slibning med sandpapir. Hvis du ikke er, går det også sagtens alligevel.

 

2. Dæk et passende areal af med aviser og gå i krig med spraydåsen. De skal nok have et par gange, alt efter kvaliteten af malingen. Jeg valgte den billigste slags og har nok af den grund skulle give dem en omgang ekstra.

 

3. Lad malingen tørre så længe, at det er godt hærdet inden du tager dyrene i brug. Og så er de ellers klar til at sprede hygge på de regnfulde dage.

 

NB, OBS og Ps. Min lokale farvehandler mente godt at spraymalingen kunne tåle en vis temperatur, men vil du være på den sikre side, så spørg dig alligevel hellere frem. Godt nok er det begrænset hvor meget varme de små juletræslys kan generere, men som med alle andre lys, skal man nok alligevel lige holde et vågent øje med dem og puste dem ud, inden de når ned til holderen. Så skulle vi gerne være på den sikre side.

21 meninger om “DIY: Dyre lysestager

  1. Av Mette! De er super flotte! Dem har jeg også pinned! Ej har de den elefant Tiger!? Købte min i legetøjsbutikken til 60 kr, synes det var pebret. Det ser bare så godt ud, og er da helt vild med hesten og isbjørnen!!! Du er SÅ god! Smukt stil leben :-)

    1. 1000 tak! :-) Jep, Tiger til en flad 20’er. Og de har også næsehorn og zebraer! Jeg blev nemlig også lidt paf over hvor dyre de er i legetøjsbutikkerne, så det var lidt af et kup. Har du også lavet lysestage af din?
      God aften :-)

      1. Ej, det er da løgn, en 20’er, og zebra? Elsker zebraer!!! Pokkers, jeg tog Søstrene Grene idag, nå men :-) Jeps, men har faktisk købt to, så når jeg lige får fundet mandens vinkelsliber, så kan jeg vise den.

      2. Uh, vinkelsliber… Det lyder interessant! Det glæder jeg mig til at se :-) Jæs, og en ganske flot zebra faktisk. Som jeg også var nødt til at købe, og som jeg har planer om skal agere nålepude. More to come :-)

      3. Ih Mette! Stakkels zebra, med sådan noget voodoo ;-) glæder mig utrolig meget! Kreativiteten længen leve, jeg er så superglad for at jeg har fundet din blog og vilde krea univers skønt!!!

    1. Tak Frk. Hansen! :-) Pludselig så man en masse mennesker rende rundt i land og by og lede efter plasticdyr. Det bliver det nye sort ;-) Jeg håber du finder nogle. God aften til dig :-)

    1. Tusind tak Stine!! Og i lige måde med sejheden – har jo været stor fan af StineStregen i en menneskealder! :-) Tak for du kigger forbi og for din søde kommentar.

  2. Det er dælme sejt! Jeg vil også på jagt efter plastikdyr nu. G-E-N-I-A-L-T!
    Og så elsker jeg den måde lyset lyser på dem.
    Ååårh..
    Hilsen Ditte

  3. Hej du hvor har du købt lyseholderne henne – jeg leder med lys og lygte og kan simpelthen ikke finde nogen – hænger måske sammen med jeg bor i London men alligevel?

    1. Hej Pia
      Jeg ved at Panduro Hobby i Århus har dem, så måske du kan finde dem på deres netshop også? Jeg vil da tro at de også sender til England.
      http://www.pandurohobby.dk
      Ellers tror jeg at man som regel vil kunne få dem, de steder hvor der findes et stort udvalg af stearinlys og servietter – nok især omkring juletid.
      Jeg håber du finder dem :-)

  4. Ej hvor er det en god ide! Selvom man er eksamenspresset kan man vist godt lige nå at lave sådan nogle lysestager! Det er virkelig god tænk! Tak for tippet!
    Jeg tror jeg låner et billede og ligger et link op på min blog en af de kommende dage – håber det er okay :-)
    Mvh Amanda

    1. Hej Amanda
      Mange tak :-) Jeg er helt enig. Man skal huske at koble af ind imellem når man er eksamenspresset, så det er bare med at komme igang med lysestagerne ;-) Og det er selvfølgelig helt fint med billede og link :-) Jeg kigger forbi hos dig!

What's on your mind?

