DIY: Skjorte igår – nederdel idag…

Denne skjorte har være degraderet til at ligge i en plasticpose ret længe, på vej til genner. Det kom den aldrig. Den fik en chance mere og nu er den forfremmet til nederdel. Det viser bare at man aldrig skal opgive håbet – selv ikke hvis man er en skjorte.

 

 

Den er både nem og hurtig at lave, også selvom man ikke er så erfaren ud i syningens kunst. Konceptet virker naturligvis bedst, hvis man bruger en skjorte, som er lidt løs og stor i det som min var, eller endnu bedre; hapser en af mandens skjorter når han kigger væk.

 

1. Slå en lige streg hen over skjorten, lige under ærmegabet. Og gør det samme på ryggen.

 

2. Klip toppen af skjorten af.

 

3. Buk kanten om foroven. Her har jeg bukket, først én cm og så én mere, så der bliver en pæn kant. Sy kanten hele vejen rundt.

 

4. Brug noget af det stof du har klippet væk, til at lave bæltestropper af. Jeg bestemte mig for 7 stropper i alt, så nederdelen er holdt pænt oppe hele vejen rundt. Jeg klippede dem 6 cm brede og 8 cm lange. Du kan sagtens vælge at lave dem i en anden størrelse – det gør ikke nogen forskel, andet end for udseendet.

 

5. Sy bæltestropperne sammen til rør, ret mod ret.

 

6. Og vend dem ved hjælp af en sikkerhedsnål. Pres derefter stropperne – med fingrene eller et strygejern – så syningen kommer til at ligge midt på, langs stroppen.

 

7. Bestem dig for hvor du vil have stropperne til at sidde. Jeg satte én midt bag, én i hver sidesøm, én på hver side midt imellem midt bag og sidesøm. Og det samme gjorde jeg foran = 7 i alt = pæn fordeling. Buk enderne på stropperne 0,5 – 1 cm op. Sæt dem fast med nåle ca. 1 1/2 cm nede på nederdelen, så der er noget til titte op over bæltet, når du har den på.

 

8. Sy stroppen på, således at du samtidig fæstner ombukket på bagsiden.

 

Nu er nederdelen jo sådan set færdig. Men jeg bestemte mig for at sætte lommer i min. Hvis du ikke er til lommer eller ikke synes du har mod på at kaste dig ud i det projekt (men det er altså ikke svært, promise) springer du bare dette punkt over. Men jeg. Må. Ha’. Lommer. I alt! Helst!

 

9. Start med at lave en skabelon til lommeposen. Den kan se ud a la den jeg lavede, eller den kan være større eller mindre. Blot skal den jo nogenlunde passe til din hånd, hvis det er det du påtænker at bruge lommen til… Klip derefter 4 stykker ud, af det stof der er tilbage fra skjorten.

 

10. Spræt en åbning op i sidesømmene på nederdelen, svarende i længde til den størrelse lommepose du har lavet + lidt at give af i hver ende.

 

11. Læg et stykke lomme på hver side af åbningen, ret mod ret, og sæt fast med nåle. Sy fra ende til anden.

 

12. Vend derefter vrangen ud på nederdelen og læg den glat, så lommeposerne kommer til at ligge ovenpå hinanden. Så nåler du det sammen hele vejen rundt og syr. Syningen skal starte i sidesømmen, køre ud i lommeposen og ende i sidesømmen på den anden side af lommen, så du får hæftet den søm du har sprættet op.

 

13. Pres kanterne på lomme, så sømmene lægger sig pænt og glat. Og så er du færdig!

 

Jeg er blevet virkelig glad for resultatet og overvejer at kaste mig over endnu en. Så jeg skal vist på genbrugsjagt og se om jeg kan finde herreskjorte, der vil med mig hjem.

 

 

 

(Red. Nogen havde så glemt at stryge sin nye nederdel inden hun tog den på, men you get the picture…)

 

2 meninger om “DIY: Skjorte igår – nederdel idag…

  1. Det der er da bare for lækkert! Så billigt og så skønt, og vildt lækker tutorial. Ih nu skal jeg vist på jagt i skabet, mandens selvfølgelig :-) tusind tak for tippet og ha en smuk uge! Er helt vild med dit bælte forresten!

    1. Tusind tak, og selvtak! :-) Det er nemlig en dejlig billig måde at få sig noget nyt på (især hvis man kan “stjæle” sig til det ;-)) Ha’ selv en rigtig dejlig uge! :-)
      Bæltet er forresten et tussegammelt genbrugsfund – men det holder stadig.

What's on your mind?

