DIY: Gamle sko i nye klæder

Jeg har nogle sko som ikke er blevet brugt meget længe. De er egentlig ganske behagelige at have på, men de havde en besynderlig farve, som var svær at få til at passe med noget som helst i min garderobe. Så jeg tænkte at det var forsøget værd, at prøve at give dem en ny farve og et nyt udtryk. Jeg syntes de skulle være grønne. Og det blev de.

Narvsværte, som er det jeg har brugt til de her sko, findes i mange farver og kan købes hos de fleste skomagere eller hos Læderiet. Det er meget nemt at bruge, dog er der lige et par forholdsregler man skal tage sig. Narvsværte sviner. Så brug gummihandsker og et forklæde eller lign. Det kan IKKE komme af tøjet, og det skal slides af hænderne. Sørg også for at have god udluftning, eller endnu bedre stå ude i det fri, når du arbejder med det. Det er noget kradsbørstigt stads. Men når det så er på plads, så er det bare at gå i gang.

Jeg brugte:

– Narvsværte (i farven olivengrøn)

– Husholdningssprit

– Læderbalsam

– Imprægnering

– Gummihandsker

– Velourbånd til nye snørebånd

1. Start med at tørre skoene af med husholdningssprit. Det fjerner snavs og rester af imprægnering og lign. så farven bedre kan binde og bliver mere jævn. Brug derefter den medfølgende pensel til at farve skoene med. Sørg for at læderet bliver mættet lige meget over det hele og at komme godt ind i kroge og kanter.

2. Alt efter hvilken farve skoene har til at begynde med, og hvor mættet du vil have farven, kan det være nødvendigt at give den farve to gange. Det gjorde jeg på mine (billedet herunder er efter én omgang farve), for at jævne farven lidt mere ud. Man skal huske på, at man sjældent kan få et helt jævnt og glat udtryk, når man farver sko med narvsværte, for de fleste sko er jo i forvejen behandlet med adskillige præparater og det vil kunne ses. Men resultatet kan alligevel sagtens blive vellykket.

3. Når du er tilfreds med farven, lader du skoene tørre godt og grundigt. Derefter er det en god ide, at give dem en omgang læderbalsam eller -olie. Det gør læderet blødere og får farven til at fremstå mere klar og dyb. Slut af med en omgang imprægnering.

4. For at det hele skulle passe sammen, gav jeg skoene nye snørebånd i form af et smalt velourbånd. Det kunne også have været et blondebånd for at give dem et mere feminint udtryk, men det kan man jo heldigvis skifte efter humør.

WebRep
currentVote
noRating
noWeight
En mening om “DIY: Gamle sko i nye klæder

  1. Hej!! jeg er meget interesseret i at få fat i samme olivengrønne farve, som den du har:-) har kigget på det link du har vedlagt, men der findes ikke en ‘olivengrøn’. hvor er den du har købt fra?:-)

What's on your mind?

